Translate

poniedziałek, 31 marca 2014

Dzisiaj...

Zawsze sądziłam, że Dzień Matki to takie międzynarodowe święto obchodzone na całym świecie 26 Maja. Wcale tak nie jest... Przekonałam się o tym kiedy moje dziecię w wieku 2 lat zaczęło uczęszczać do tutejszego przedszkola i jeszcze przed Wielkanocą przyniosło mi własnoręcznie zrobioną kartkę, ozdobioną prześlicznymi bazgrołkami. Wewnątrz były życzenia dla mamy napisane ręką Pani Przedszkolanki. Zostałam absolutnie zaskoczona...

I każdego roku jestem zaskakiwana Dniem Matki w Irlandii bo... prawdę mówiąc nigdy nie wiem kiedy ten dzień przypada :-)  W Irlandii  Dzień Matki jest świętem ruchomym i wypada zawsze w czwartą niedzielę Wielkiego Postu.

 "Hołd wszystkim mamom na wyspach, oddawany jest w czwartą niedzielę wielkiego postu, już od XVII wieku.  Pierwotnie nosił nazwę "Matczynej Niedzieli". Był to dzień, w którym młodzież wysyłana na służbę do innych państw mogła odwiedzić własną parafię i złożyć hołd Matce Boskiej, a także spotkać się z własnymi matkami". źródło

 " W Irlandii Ten dzień (Dzień Matki) to Mother's Day, albo Mothering Day- na pamiątkę powrotów do korzeni, do tego co nas stworzyło. Teraz to najczęściej kwiaty, czekoladki i kartki okolicznościowe, ale w czasach średniowiecznych ludzie w tym dniu pielgrzymowali do miejsc, gdzie zostali ochrzczeni, do swojego macierzystego kościoła. Potem odwiedzali swoje dalekie rodziny, odnawiali kontakty, poznawali na nowo swoich przodków i kuzynów. Odświeżali swoje drzewo geneologiczne." źródło

Próbując ustalić dlaczego w tym dniu w Irlandii celebrowany jest Dzień Matki natrafiłam na wpisy, które cytuję powyżej. Dodam tylko, że oprócz Irlandii w tym samym dniu Dzień Matki obchodzony jest również w UK oraz Nigerii (byłej kolonia angielskiej- tak więc pewnie to pozostałość po Brytyjczykach).

Okazuje się, że Polska jest jedynym krajem na świecie, w którym Dzień Matki przypada 26 Maja. Pierwszy raz obchodzono Dzień Matki w tym właśnie dniu w 1914r. w Krakowie (tylko w jednym mieście??? )  Dlaczego taka data a nie inna? Bo tak i już. Innej odpowiedzi nie udało mi się znaleźć ;-)

W wielu krajach  Dzień Matki jest jednocześnie Dniem Kobiet- czyli przypada 8 Marca, w niektórych obchodzony jest w sierpniu, w innych w październiku czy czerwcu.
Jednakże  zdecydowanie to Maj jest najbardziej popularnym miesiącem dla celebrowania tego jedynego w swoim rodzaju dnia.

Kiedy myślę o dniu matki czyję zapach konwalii. Pamiętam, że zawsze kwitły pod koniec maja. Jako dzieci biegliśmy do lasu "za stację" (bo znajdował się za dworcem kolejowym)- tylko tam rosły najpiękniejsze. W wigilię Dnia Matki przemykaliśmy z bukietami konwalii za plecami mam, które oczywiście udawały, że niczego nie widzą. No i obowiązkowo laurka. Własnoręcznie narysowane kwiaty i serduszka i życzenia.

Teraz ja jestem mamą. Irlandzki Dzień Matki co prawda nie pachnie konwaliami, ale uwielbiam laurki wyprodukowane przez Maleństwo, drobne niespodzianki, które mi kupuje za swoje oszczędności i poranki z przygotowaną specjalnie dla mnie kawą. I to nic, że w zeszłym roku została rozrobiona wodą prosto z kuchennego kranu...
W tym roku była za to  i d e a l n a ;-)
Obok kubka porannej kawy znalazłam taki oto liścik...
...oraz podarunki o d   s e r c a ;-)

Fioletowy breloczek z napisem best Mum już umocowałam do kluczyków samochodowych :-)

Resztę dnia spędziliśmy na nadmorskim spacerze. Odwiedziliśmy również (nie pierwszy raz z resztą) miłą, kameralną knajpkę w Howth, gdzie spałaszowaliśmy pyszny lunch. I tu kolejna bezpłatna kryptoreklama ;-): dla tych którzy chcą zjeść proste domowe jedzenie, albo wpaść na pyszne home made ciacho polecam The Country Market na Main Road w Howth (naprzeciwko kościoła). Lokal znajduje się na poddaszu. Parter zajmuje sklep z żywnością ekologiczną.
Zdjęcie źródło
Zdjęcie źródło
Zdjęcie źródło
Uwielbiam być mamą :-)...
...i życzę tego samego Wszystkim Mamom!!!

Pozdrawiam gorąco.


4 komentarze:

  1. Witam niedzielnie :-) Bardzo ciekawy post. Ja nigdy dotad nie zwracalam uwagi na to kiedy wypada dzien matek w Irlandii, ale supermarkety nie pozwalaja zapomniec ;-)

    W Czechach, gdzie mieszkalam 3 lata, dzien matek jest z kolei zawsze w druga niedziele maja (jak w USA :P) wiec tak jak i ten polski pachnie konwaliami :-D

    Pozdrawiam cieplo i zycze milego swiatecznego dzionka :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Nie wiem jak to się stało, że ten post został bez mojej wiedzy opublikowany bo w zasadzie nie był jeszcze ukończony (pewnie to chochlik jakiś złośliwy albo nasza kocica, która uwielbia ciepło z komputera i czasami potrafi umościć się na klawiaturze). Tak więc dzisiaj drobna aktualizacja ;-)
      Pozdrawiam Cię Agatko gorąco i życzę miłego wieczoru.

      Usuń
    2. Zagladam i zastanawiam sie jak to mozliwe, ze oczy moje widzia zdjecia, ktorych rano nie widzialy :p A tu wytlumaczenie w komentarzu :p

      Sliczne prezenty dostalas od coreczki :-) Tekst w laurce jakim Cie corcia uraczyla najpiekniejszy :-) Zaskoczona jestem jednak, ze napisany po angielsku..

      Widze, ze dzionek jak najbardziej udany :-) Ja jeszcze musze troszke poczekac na takie swietowanie..bo moj trzylatek jakos nie chcial pojac, ze dzis jakis tam wyjatkowy dzien :p :p

      Pozdrawiam cieplo :-)

      Usuń
    3. Maleństwo na razie pisze wyłącznie po angielsku. Wkrótce zacznę uczyć ją jednak podstaw polskiej gramatyki i ortografii. Na razie nie chcę mieszać jej w głowie.
      Nawet się nie obejrzysz jak Twoj synek przybiegnie do Ciebie z własnoręcznie zrobionym albo kupionym za oszczędności ze skarbonki prezentem. Ja sama nie mogę uwierzyć, że moje dziecko w tym roku skończy już 9 lat i przygotowuje mi poranek pełen niespodzianek.
      Mam nadzieję, że Twój weekend był równie wyjątkowy ;-). Pozdrawiam i dobrej nocy życzę.

      Usuń